Suppletie met omega-3 vetzuren tijdens zwangerschap vermindert risico op eczema bij baby’s met een derde

Onderzoekers toonden aan dat suppletie met omega-vetzuren tijdens de zwangerschap het risico op atopisch eczema bij kinderen met ongeveer een derde verminderde , en het risico op het ontwikkelen van ei-allergie halveerde. De bevindingen zijn afkomstig uit de grootste klinische studie die ooit werd uitgevoerd naar de effecten van omega-3 suppletie bij zwangere vrouwen - met gegevens van meer dan 700 zwangerschappen in Australië. Deze resultaten impliceren dat voor zwangere vrouwen met allergieën en deze die leven in geïndustrialiseerde landen, het mogelijk is om de kans op het ontwikkelen van atopisch eczeem of atopische dermatitis in het eerste levensjaar te verminderen door het nemen van omega-3 vetzuren in de laatste helft van de zwangerschap. Eerdere studies hebben reeds aangetoond dat omega-3 vetzuren essentieel zijn voor de normale ontwikkeling en de toekomstige gezondheid van de ongeboren baby. Deze studie bevestigt nogmaals het belang van suppletie van deze voedingsstoffen voor een gezonde  ontwikkeling van het immuunsysteem.

Bron: British Medical Journal: “Effect of n-3 long chain polyunsaturated fatty acid supplementation in pregnancy on infants’ allergies in first year of life: randomised controlled trial; D.J. Palmer, T. Sullivan, M.S. Gold, S.L. Prescott, R. Heddle, et al.

Stuur door

Geen Reacties »

Annelies op 2 Februari 2012 in Allergie, Baby, Gezondheid

Dieet kan krimpen van hersenen bij ziekte van Alzheimer stoppen

Recent onderzoek toonde aan dat een dieet rijk aan vitaminen en vis de hersenen kan beschermen tegen veroudering, terwijl junk food het tegenovergestelde effect heeft. Ouderen met hoge gehaltes vitaminen en omega 3-vetzuren in het bloed hadden minder vermindering van het hersenvolume en leverden betere mentale prestaties, volgens een Neurologische studie. Transvetzuren in fastfood werden gerelateerd aan lagere testscores en meer vermindering van het hersenvolume typerend voor de ziekte van Alzheimer. Een Britse medische liefdadigheidsinstelling heeft opgeroepen tot meer preventie omtrent voeding en het risico op dementie. Het beste huidige advies is een evenwichtige voeding met veel groenten en fruit te eten, niet roken, regelmatige lichaamsbeweging te nemen en de bloeddruk en cholesterol in toom te houden, zeiden de Britse onderzoekers. Lees verder »

Stuur door

Geen Reacties »

Annelies op 29 Januari 2012 in Dieet Info, Gezondheid, Ouderen, Wetenschap

Geitenmelk even gezond als moedermelk

Geitenmelk is goed voor de gezondheid en veel beter dan koemelk. Onderzoekers aan de Universiteit van Granada, Department of Physiology and Institute of Nutrition and Food Technology, onder leiding van professor Margarita Sánchez Campos, concludeerden dat geitenmelk belangrijke nutritionele eigenschappen bevat waardoor het even gezond is als moedermelk.

Zo bevat geitenmelk minder caseïne alfa 1 dan koemelk, welke verantwoordelijk is voor allergische reacties. Lees verder »

Stuur door

5 tips voor extra dieetsucces

Vijf eenvoudige aanpassingen in je eetgewoonten kunnen al leiden tot gewichtsverlies zonder dat je er al te veel voor hoeft te doen!

Tip 1: Let op met fruitsap
Alhoewel fruitsap natuurlijk veel gezonder is en meer voedingswaarde bevat dan frisdranken, behoort het niet tot de ideale dranken om je gewicht onder controle te houden.
Eén glas fruitsap bevat echter evenveel calorieën als een glas limonade.
Tenzij je probeert bij te komen in gewicht, is het dus aan te raden om een stuk fruit te eten in plaats van fruitsap te drinken. Door je dagelijkse glas fruitsap weg te laten, spaar je alvast 150 kcal uit.

Tip 2: Overdrijf niet met olie
Alhoewel olijfolie een veel beter en gezonder alternatief is dan mayonnaise of dressing, lopen de calorieën al gauw op.
Van alle oliën blijft olijfolie wel de beste keuze omwille van zijn gezondheidseffect ter preventie van hart-en vaatziekten.
Opdat de calorieën echter niet de pan zouden uitswingen, maak je best je vinaigrette als volgt: gebruik de helft zoveel olie maar voeg balsamicoazijn toe en kruiden zoals rozemarijn, basilicum en tijm voor een heerlijke vinaigrette.

Tip 3: Wees zuinig met natuurlijke zoetmakers
Honing, rietsuiker, ahornsiroop of rijstsiroop zijn natuurlijke zoetmakers die meer smaak en voedingswaarde aanbieden dan geraffineerde suiker. Maar wat men hierbij vaak vergeet is dat deze natuurlijke zoetmiddelen bijna evenveel calorieën aanbrengen dan de gewone kristalsuiker. Let dus evenzeer op het gebruik ervan, zeker als je je gewicht onder controle wil blijven houden.

Tip 4: Eet meer vezels
Door meer rauwkost te eten als knapperig tussendoortje, zorg je er niet alleen voor dat je minder snel honger zal krijgen. Je verhoogt er ook nog eens je dagelijkse inname van groenten door. Rauwe groenten zijn rijk aan vezels, vitaminen, mineralen en water en arm aan calorieën. Je mag ze ook licht stomen tot ze beetgaar zijn. Knabbelen maar!

Tip 5: Vermijd gepaneerde gerechten
Gepaneerde gerechten zoals cordonbleu of gepaneerde fishsticks zijn echte dikmakers. Bindmiddelen zoals bloem of maïszetmeel bevatten geen waardevolle voedingsstoffen, alleen nodeloze calorieën. Daarenboven slorpen ze tijdens het bakken nog eens extra vet op waardoor het echte caloriebommen worden!

Door deze 5 tips in gedachten te houden, ben je alvast een goed eindje opweg om vanzelf gewicht te verliezen ;-)

Stuur door

Geen Reacties »

Annelies op 2 December 2009 in Afslanken, Dieet Info, Diëten

Softdrinks kunnen jicht veroorzaken

Traditioneel stelt men dat jicht veroorzaakt wordt door te veel ‘rijke voeding’. Hiermee bedoelt men veel vlees, wijn,… Recent onderzoek toonde aan dat men nu ook met een ‘nieuwe’ factor dient rekening te houden namelijk de frisdranken of softdrinks. Lees verder »

Stuur door

Geen Reacties »

Annelies op 1 November 2009 in Gezondheid

Verband tussen zwaarlijvigheid en tekort aan vitaminen

Uit onderzoek is gebleken dat er een verband bestaat tussen de Body Mass Index (BMI) en de vitamine- en mineralenstatus in het lichaam.
Hieruit bleek dat personen met overgewicht een groter risico hebben op tekorten van vitaminen en mineralen.
Omdat mensen met overgewicht of obesitas voldoende calorierijke maar nutriëntenarme voeding gebruiken, kunnen hierdoor tekorten ontstaan.
Overgewicht heeft eveneens een negatieve invloed op de opname en het metabolisme van essentiële vitaminen en mineralen. Het belang van suppletie van extra vitaminen en mineralen is hiermee nogmaals aangetoond.

Bron: Kimmons JE, Blanck HM, et al, Association between body mass index and the prevalence of low micronutrient levels among US adults. MedGenMed, 2006; 8(4): 59

Stuur door

Geen Reacties »

Annelies op 2 April 2009 in Dieet Info

Gloeiend hete thee drinken leidt tot kanker

Het drinken van gloeihete thee verhoogt het risico op slokdarmkanker. Een recente studie in The Britisch Medical Journal toonde aan dat het drinken van zwarte thee aan temperaturen van 70°C of meer het risico op kanker deed toenemen.

Dit zou één van de verklaringen kunnen zijn voor het verhoogd risico op slokdarmkanker bij sommige niet-Westerse populaties. Het toevoegen van melk aan de thee koelt de drank voldoende af om het risico te verlagen.

Het drinken van warme thee vergeleken met hete thee (65 - 69°C) betekende een dubbeling van het risico op slokdarmkanker. Gloeiend hete thee (70°C en meer) drinken verhoogde het risico 8 keer! Lees verder »

Stuur door

Geen Reacties »

Annelies op 1 April 2009 in Algemeen, Dieet Info, Gezondheid

Groenten en fruit all day long!

Dat groenten en fruit gezond zijn, weten we allemaal.
Dagelijks hebben we 2 à 3 stukken fruit en minstens 300 gram groenten nodig, maar de gemiddelde Belg geraakt niet eens aan de helft!
We eten niet meer dan 118 gram fruit en 138 gram groenten per dag.
Omgerekend niet meer dan 40 procent van ons broodnodige fruit en 47 procent van de groenten. Lees verder »

Stuur door

Tips voor een plattere buik

Eindeloze sessies met buikspieroefeningen, allerlei buiktraintoestellen en andere gadgets beloven ons de perfecte strakke buikomtrek. Maar om een plattere en sexy buik te krijgen is er meer nodig dan alleen maar wat sit-ups doen.

Dit 8-stappen plan helpt je op weg naar een strakke buik en smallere taille-omtrek. Lees verder »

Stuur door

Geen Reacties »

Annelies op 1 Mei 2008 in Afslanken, Algemeen, Dieet Info

Schadelijke transvetzuren bannen uit de voeding

Meer en meer Amerikaanse staten bannen het gebruik van kunstmatig verkregen transvetzuren uit de voeding.
Deze transvetzuren die ontstaan door industriële hydrogenatie of verharding van plantaardige vetten, komen ondermeer voor in margarines, minarines en vet bestemd voor de banketindustrie.
Ook bij de voedselbereiding in de keuken kunnen transvetzuren ontstaan bijvoorbeeld bij het gebruik van plantaardige vetten bij het frituren. Lees verder »

Stuur door

Geen Reacties »

Annelies op 1 April 2008 in Algemeen, Cholesterol, Dieet Info

Sluit
E-mail It
© Copyright - 2008 | DieetWereld.be | SEO by Primera Webdesign